Mina anropssignaler
Denna websida är uppdaterad 2008-03-06
Du kan höra mig "on The Air" som:

  • SM7LZQ när jag kör hemifrån



  • SM7LZQ/6, från vårt fritidsställe



  • SM7LZQ/m, mobil



  • SI7T, i tävlingar "tester" och andra speciella tillfällen



  • SI6T, från fritidsstället i tävlingar och andra speciella tillfällen
Jag tycker om att både lyssna på och sända amatörradio.

Det hela började redan i 12-årsåldern. Då visste jag inte vad amatörradio var, men tyckte det var spännande att ratta in olika stationer på både kortvåg och VHF.
Jag kunde få in kommunikationsradiosamtal på den vanliga transistorradion i köket strax ovanför 102 MHz. Det var verkligen spännande!

Senare skaffade min kompis och jag var sin handapparat för privatradiobandet och började prata med varandra mellan bostäderna som låg cirka 1,5 km isär. En dag blev jag verkligen förvånad när jag plötsligt fick in en utländsk station, troligen från Italien, i min handapparat! Då bestämde jag mig för att jag ville kunna prata över längre avstånd än till kompisen en bit bort. Jag skaffade bättre grejor, en 23 kanals AM-sändtagare och en GP-antenn till taket. Nu gick det att tala med betydligt fler över längre avstånd.

När jag gick i gymnasiet för el- och telereparatörer visade det sig att min lärare var radioamatör (SM7ABO - Enar). Det var första gången jag kom i kontakt med riktig amatörradio.

Efter min militärtjänst gick jag en kurs och lärde mig morse. Jag lärde mig även allt annat man var tvungen att kunna inom reglementen och andra föreskrifter för att få ett certifikat. Sedan, i februari 1981, fick jag min licens och anropssignalen SM7LZQ. Nu började det riktigt roliga!

Mest kör jag telegrafi eller CW som vi säger. Som du ser längst upp på sidan så finns det olika sorters telegrafinycklar man kan använda till detta.

Men jag kör även Single Side Band som vi säger när man talar i mikrofon till varandra. Ibland roar jag mig med att lyssna (eller titta) på SSTV, Slow Scan Tele Vision, och PSK31, en digital mode som endast kräver låg effekt för att nå riktigt långt. Det finns flera digitala moder som man använder datorn till.

Som du märker finns det en mängd olika sätt att kommunicera med amatörradio, och hobbyn är öppen för alla som önskar experimentera med olika tekniska ting, eller bara vill tala med andra människor utöver jorden - eller t.o.m. i rymden faktiskt! Många astronauter är radioamatörer, och Christer Fugelsang talade med elever i en italiensk skola när han var i rymden via amatörradio!
Mitt namn är Thorbjörn Hultman. På radio kallar jag mig för "Thor" när jag talar med stationer utanför skandinavien.
Jag föddes 1957 i Huskvarna. Numera bor jag i staden strax intill, Jönköping, med min fru Britt-Marie.
Om mig

Jag är radioamatör och mestadels kör jag telegrafi, eller Morse för att kommunicera med andra radioamatörer utöver jorden.
Primärt kör jag CW eller telegrafi på kortvåg...    De olika band jag använder är 1.8 MHz,   3.5 MHz,   7.0 MHz,   10.1 MHz,   14.0 MHz,   18.1 MHz,   21.0 MHz,   24.9 MHz,   28.0 MHz.      På VHF kör jag 144 - 146 MHz.      På UHF kör jag 432 - 438 MHz.

Klicka här för att se fler bilder om min hobby...
HEM            Om mig            Min familj            Länkar            Kontakt/Gästbok